maanantai 1. elokuuta 2016

"Kesäloma" 30.-31.7.2016

Reissupäivä alkoi helteisen kuumana...

Lähdimme ajamaan n. 8 aikaan aamusta kun olin päässyt töistä ennen seitsemää. (Jaan työkseni sanomalehtiä.) Suunnitelmana oli käydä Pälkäneen kivikirkon raunioilla ja jatkaa sieltä matkaa Helvetinjärven kansallispuistoon. Ensin suuntasimme kuitenkin Tampereen Verkkokauppa.comin Pirkkalan myymälään ostamaan muutama suodin mukana oleviin kameroihin.

Sen jälkeen asiat eivät sujuneetkaan ihan suunnitelmien mukaan. Ajelimme pitkin Tampereen seutua yrittäessämme löytää tietä Pälkäneelle. Meillä oli kyllä kirjoitetut ohjeet mukana mutta mitäs teet sitten kun teiden viittoja ei löydy. Puhelimistakaan ei ollut apua ilman nettiä. Kun luovutimme Pälkäneen suhteen ja lähdimme kohti Helvetinjärveä, kas kummaa, Pälkäne sattuikin kohdille. Niinhän sitä sanotaan että asiat löytyy silloin kuin niitä vähiten etsii :D Huomasin myös että kivikirkon rauniot olivat samat, joiden ohi olin nuorempana matkustanut monet kerrat kuitenkaan kertaan pysähtymättä toiveista huolimatta. Joten voin siis sanoa yhden toiveeni toteutuneen.

Pälkäneen rauniokirkko (Pyhän Mikaelin kirkko) on keskiaikainen kivikirkko, joka on rakennettu n. 1495-1505 välisenä aikana. Rauniot huokuvat menneisyyden tunnelmaa ja se on tällaiselle valokuvaushullulle kiehtova kuvauskohde. Tiedoksi muille kaltaisilleni joita historiallinen arkkitehtuuri kiinnostaa: rauniot sijaitsevat liikennemyymälä Aapiskukon lähettyvillä.

Pääsisäänkäynti
Sivuovi
Menneen ajan tunnelmaa

Oven kaarevat puitteet

Päätimme siirtää Helvetinjärven kansallispuiston seuraavalle päivälle ja suuntasimme takaisin kohti Tamperetta. Päähän pälkähti idea viettää päivä Särkänniemessä, nälkäkin kun oli. Pettymys oli kuitenkin suuri kun siellä ei ollut enää tilaa yhdellekään autolle. Lähdimme siis Tullintorin parkkihalliin lähelle hotellia, josta olimme varanneet yöpaikan. Kun päivää oli vielä jäljellä vaikka kuinka (klo oli 14), kävelimme Tampereen keskustassa etsien ravintolaa tai muuta nähtävää. Päädyimme museokeskus Vapriikkiin. Näyttelyitä löytyi paljon:  Jääkauden jättiläiset, Hurriganes, mediamuseo, kivimuseo, postimuseo jne.

Kierroksen päätteeksi kävimme syömässä Tampereen keskustassa sijaitsevassa Sticky Wingers- siipipaikassa. Söimme burgerit xD

Jalat olivat tässä vaiheessa jo niin kipeät että menimme sieltä suoraan hotellille.
Koska meillä oli vain yksi yö aikaa lomailla työni vuoksi, olimme varanneet hieman paremman hotellihuoneen sille yölle Lapland Hotellista. Huoneen sisustus olikin todella harkittu ja kaunis kokonaisuus lapin henkeen.

Lappilaista tunnelmaa modernisoituna

Nojatuoli houkuttelee istumaan

Aamukahvi
Kun yö oli nukuttu pehmeillä puhtailla lakanoilla ja muhkeilla tyynyillä, oli aika jättää tämä luksushuone taaksemme ja suunnata Helvetinjärvelle. Päiväksi oli annettu ukkosvaroitus mutta päätimme silti lähteä kohti kansallispuistoa. GPS saatiin toimimaan puhelimella, mutta risteys kansallispuistoon tuli niin yllättäen että ajoimme piru vie siitä ohi. Seurasimme kuitenkin toista, pienempää reittiä Helvetinkolulle, josta luontopolun olisi pitänyt alkaa. Vielä mitä, päämäärä oli keskellä pusikkoa, josta marjastava mummo katsoi meitä silmät pyöreinä. Oli siis toteutettava toistamiseen suunnitelma B.

Lähdimme kohti Tuurin kyläkauppaa. Se hyväksi onneksemme sentään oli auki ja siellä vierähtikin pari tuntia. Tyhjin käsin ei tarvinut kotiin lähteä kun avomies löysi kalastustarvikkeita ja itselleni sain haalittua The Walking Deadin 4. ja 5. kaudet, ne kun jäi tallennusten kustua katsomatta. Kotimatkalla pysähdyimme Rollsiin syömään ennen paluuta arkeen.

Reissu oli lyhyt mutta tapahtumarikas ja jää lämpimäksi muistoksi sydämeen.

Lady Ewelyn kirjoitti...

Toi hotellihuone, toi kahvi... kelpais mullekin just nyt! Pyhän Mikaelin kirkkoa käytiin kuvaamassa myös viime vuonna, oli aikalailla enemmän sumua, tais olla alkusyksystä jopa. Mut noi rauniot on kyllä hienot, kiva että pääsitte vihdoin käymään. :)

Myotess kirjoitti...

Jää muistoihin pitkäksi aikaa tuo reissu, paljon mukavaa nähtävää oli :)